Ενστάσεις κατατέθηκαν την Παρασκευή 29 Ιανουαρίου 2021 στην Ρυθμιστική Αρχή Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) από κατοίκους και από Συλλόγους διάφορων χωριών της Ορεινής Ναυπακτίας, κατά των νέων αιτήσεων για χορήγηση άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από τρεις (3) αιολικούς σταθμούς με συνολικά 16 ανεμογεννήτριες, στις θέσεις «Κερασόρρεμα» (όρος Τσακαλάκι), «Καστρουμάς» και «Ρουπάκια», του Δήμου Ναυπακτίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι συγκεκριμένες αιτήσεις ήταν μόλις οι τρεις (3) από τις είκοσι επτά (27), συνολικά, που κατατέθηκαν από διάφορες εταιρίες στην ΡΑΕ τον Δεκέμβριο 2020 και αφορούν είκοσι επτά (27) ΝΕΟΥΣ αιολικούς σταθμούς στους Δήμους Ακτίου-Βόνιτσας, Ξηρομέρου, Αμφιλοχίας, Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου, Αγρινίου και Ναυπακτίας, δηλαδή σε ολόκληρο τον νομό Αιτωλοακαρνανίας!
Παραθέτουμε αναλυτικά τις δύο ενστάσεις που κατατέθηκαν στην ΡΑΕ:
ΕΝΩΠΙΟΝ ΤΗΣ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ (Ρ.Α.Ε.)
ΕΝΣΤΑΣΗ – ΑΝΤΙΡΡΗΣΕΙΣ
Του Εκπολιτιστικού Συλλόγου Απανταχού Ποδιωτών “ο Άγιος Αθανάσιος”, νομίμως εκπροσωπούμενου από τον Πρόεδρό του, Γρηγόριο Παναγιωτόπουλο του Ευθυμίου.
Του Εκπολιτιστικού Συλλόγου Απαναταχού Αμπελακιωτισσών “Η Παναγία η Αμπελακιώτισσα”, νομίμως εκπροσωπούμενου από τον Πρόεδρό του, Παναγιώτης Κοτρώτσος του Ιωάννη.
Του Εκπολιτιστικού Συλλόγου Ελευθεριανών Ναυπακτίας “Η Αγία Παρασκευή” , νομίμως εκπροσωπούμενου από την Πρόεδρό του, Αικατερίνη Χαραλαμποπούλου του Κωνσταντίνου.
Του Εκπολιτιστικού Συλλόγου Κεντρικής “Η Αγία Παρασκευή”, νομίμως εκπροσωπούμενου από τον Πρόεδρό του Καραϊσκος Αντώνιος του Αθανασίου
Του Γρηγορίου Παναγιωτόπουλου του Ευθυμίου κατοίκου Πραντούνα 3, Ναύπακτος.
Του Παναγιώτη Κοτρώτσου του Ιωάννη, κατοίκου Παυσανία 1, Ναύπακτος.
Της Αικατερίνη Χαραλαμποπούλου του Κωνσταντίνου, κατοίκου Μνησικλέους 5, Ηλιούπολη, Αθήνα.
Του Καραϊσκος Αντώνιος του Αθανασίου, κατοίκου Κεντρική Ναυπακτιας
ΚΑΤΑ
Της Ανώνυμης Εταιρείας με την επωνυμία «ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Α.Ε.»
ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΡΡΙΨΗ
Της υπ’ αριθμ. ειδικού πρωτοκόλλου με Α/Α Γ-010264/02-12-2020, Αιτήσεως για χορήγηση Άδειας Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας ισχύος 15MW με χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας εντός του δήμου Ναυπακτίας, της εταιρείας με την επωνυμία «ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Α.Ε.»
———————-
Με την ανωτέρω Αίτηση Αδειοδότησης της εταιρείας «ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Α.Ε.» ζητείται η εγκατάσταση συνολικά τριών (3) ανεμογεννητριών συνολικής ισχύος 15MW στο δημοτικό διαμέρισμα Αποδοτίας του Δήμου Ναυπακτίας της περιφερειακής ενότητας Αιτωλοακαρνανίας, της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, στην θέση «Κερασόρρεμα» στο όρος Τσακαλάκι, πάνω από τα χωριά Πόδος, Αμπελακιώτισσα, Ελευθέριανη, Χόμορη, Αναβρυτή και Κεντρική.
Την απόρριψη των ανωτέρω Αιτήσεων ζητάμε για τους εξής λόγους:
Ι. ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΕΝΝΟΜΟ ΜΑΣ ΣΥΜΦΕΡΟΝ
Οι πέντε πρώτοι από εμάς τυγχάνουμε σύλλογοι της περιοχής αυτής και ενδιαφερόμενοι για την προστασία του περιβάλλοντός μας. Οι έκτος έως δέκατος από εμάς είμαστε οι Πρόεδροι των ανωτέρω συλλόγων με κατοικία και ιδιοκτησίες στα αντίστοιχα χωριά μας στα οποία διαβιούμε.
Με την τυχόν αδειοδότηση της τοποθέτησης τριών (3) ανεμογεννητριών βιομηχανικού τύπου ισχύος 5MW έκαστη, σε ολο το μήκος της κορυφής Τσακαλάκι (θέση «Κερασόρρεμα»), με ύψος πυλώνα εκατόν δεκαπέντε (115) μέτρων και μήκος πτερυγίων εβδομήντα τριών (73) μέτρων περίπου, με τα συνοδά έργα (δημιουργία υπόγειου και εναέριου δικτύου μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, εσωτερική οδοποιία, οδοποιία πρόσβασης, δημιουργία οικίσκου ελέγχου κτλ.) θεωρούμε πως υποβαθμίζεται μόνιμα, μη αναστρέψιμα και σε πολύ μεγάλο βαθμό το πολιτιστικό μας περιβάλλον, το οικοσύστημα και η βιοποικιλότητα της περιοχής, διότι την καθιστούν βιομηχανική περιοχή.
Συνεπώς, έχουμε έννομο συμφέρον για την απόρριψη της υπ’ αριθμ. ειδικού πρωτοκόλλου με Α/Α Γ-010264/02-12-2020 Αιτήσεως Αδειοδότησης της εταιρείας με την επωνυμία «ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Α.Ε.»
ΙΙ. ΛΟΓΟΙ ΑΠΟΡΡΙΨΗΣ ΤΗΣ ΑΙΤΗΣΗΣ ΑΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗΣ
Επειδή μια τετοια πιθανή εγκατάσταση αιολικών σταθμών, στον περιβάλλοντα χώρο των Τοπικών Κοινοτήτων μας:
α) θα υπονομεύσει μόνιμα και σε πολύ μεγάλο βαθμό οποιαδηποτε δυνατότητα ανάπτυξης στους τομείς του ορεινού τουρισμού και της αειφορου αναπτυξης της περιοχής.
β) δεν συνάδει σε καμία περίπτωση με το τοπικό οικοσύστημα, την παραδοσιακή αρχιτεκτονική και το απαράμιλλης ομορφιάς φυσικό τοπίο. Τοπίο μάλιστα το οποίο αναγνωρίζεται ως Ζώνη Τοπίου Ζ1 “Τοπίο Ορεινής Ναυπακτίας” στην Αναθεώρηση του Περιφερειακού Χωροταξικού Πλαισίου της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας (ΦΕΚ 845 Δ 2020) που συγκεντρώνει επί μέρους τοπία εθνικής και περιφερειακής αξίας, η δε κατεύθυνση του ανωτέρω σχεδίου αναφορικά με τα τοπία είναι σαφής: “Διατήρηση του τοπογραφικού ανάγλυφου του τοπίου το οποίο κύρια διαμορφώνει την οπτική του εικόνα, και μείωση του βαθμού τρωτότητας ακόμη και απέναντι στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.” (Άρθρο 13)
γ) θα πρέπει να αναλογιστεί κανείς και τους κατοίκους των περιοχών αυτών, οι οποίοι αντιδρούν εκτός των λόγων που αφορούν στην επίδραση στο φυσικό περιβάλλον, στη βιοποικιλότητα, στη ζημιά των δασών και σε μια ακόμη παράμετρο: στη βάναυση αλλοίωση του τοπίου έτσι όπως το έχουν γνωρίσει και το βιώνουν.
δ) Επιπλέον, έχει και άκρως οξύμωρο χαρακτήρα καθ’ότι δεν μπορούν οι ίδιοι οι υπεύθυνοι φορείς της Πολιτείας από τη μία να επενδύουν σε υποδομές, (μονοπάτια – ξενώνες) προβολή και να παροτρύνουν ιδιωτικές επενδύσεις στον τομέα του οικοτουρισμού και της αειφόρου τουριστικής ανάπτυξης (που σημαίνει μεταξύ άλλων σεβασμό στο τοπίο και τη βιοποικιλότητα και διατήρηση παραδοσιακών δραστηριοτήτων και προϊόντων) και από την άλλη να σχεδιάζουν διανοίξεις δρόμων, ισοπεδώσεις κορυφογραμμών, αποψιλώσεις δασών και εγκατάσταση εκατοντάδων πυλώνων που υπονομεύουν όλα τα προηγούμενα.
ε) Όπως είναι ήδη γνωστό, το Ειδικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΕΠΧΣΑΑ-ΑΠΕ) (Υ.Α. 49828/08 ΦΕΚ 2464 Β/3-12-2008) είναι σε διαδικασία αναθεώρησης. Το παρόν Πλαίσιο είναι ένα απαρχαιωμένο Ειδικό Χωροταξικό (2008) και μάλιστα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ξεκινήσει διαδικασία διερεύνησης της νομιμότητας του, ειδικότερα λόγω του ότι παραβιάζει τις οδηγίες 92/43/ΕΟΚ (Περιοχές Νatura), και 2001/42 (Στρατηγική Εκτίμηση Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων) Αποστολή προειδοποιητικής επιστολής – Υπόθεση 2014/4073). Εντελώς πρόσφατα σύμφωνα με την επιστημονική δημοσίευση: Kati, V., Kassara, C., Vrontisi, Z., Moustakas, A. (2021) The biodiversity-wind energy-land use nexus in a global biodiversity hotspot. Science of the Total Environment. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2020.144471 πολλά από τα δεδομένα του ισχύοντος ΕΠΧΣΑΑ-ΑΠΕ ανατρέπονται και ειδικότερα οι περιοχές στις οποίες είναι δυνατόν να εγκατασταθούν ανεμογεννήτριες χωρίς να βλάψουν ανεπανόρθωτα τη βιοποικιλότητα της Ελλάδας. Τα συμπεράσματα της μελέτης αυτής – η οποία προτείνει συγκεκριμένες εκτάσεις στις οποίες δεν πρέπει να εγκαθίστανται ανεμογεννήτριες στο σύνολο της ελληνικής επικράτειας καθώς υπάρχει ευθεία σύγκρουση με τη διατήρηση της βιοποικιλότητας – θα πρέπει να ληφθούν και να αξιολογηθούν ενόψει της αναθεώρησης του ΕΠΧΣΑΑ-ΑΠΕ πριν επιτραπεί η κατάθεση νέων αιτήσεων χορήγησης αδειών παραγωγής. Κι αυτό γιατί – μεταξύ άλλων – ορίζει χερσαία επενδυτική ζώνη για την εγκατάσταση νέων ΑΣΠΗΕ (41,4% της χερσαίας έκτασης της Ελλάδας) όπου ο εθνικός στόχος του 2030 επιτυγχάνεται και υπερκεράζεται κατά 1,5 φορές στο 1,22% της έκτασης της επενδυτικής ζώνης, με προοπτικές κάλυψης μελλοντικών ενεργειακών στόχων του 2050, ενώ το αιολικό δυναμικό της ζώνης είναι 4% μικρότερο από τη ζώνη αποκλεισμού. ii. Ορίζει χερσαία ζώνη αποκλεισμού οικολογικά ευαίσθητων περιοχών και τοπίων (58.6% της χερσαίας έκτασης της Ελλάδας), περιλαμβάνοντας τις περιοχές του δικτύου Natura 2000 και τις ζώνες πολύ χαμηλής και χαμηλής κατάτμησης εκτός του δικτύου Natura, όπου προστατεύεται αποτελεσματικά η βιοποικιλότητα, συμπεριλαμβάνοντας τα είδη Ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος διατήρησης και τις Περιοχές Άνευ Δρόμων. Η περιοχή ανάπτυξης των αιτήσεων που προσβάλλονται με την παρούσα βρίσκονται όλες σε περιοχές πολύ χαμηλής κατάτμησης. Επομένως και για αυτό το λόγο πρέπει να γίνει δεκτή η παρούσα ένστασή μας καθώς οι εν λόγω αιτήσεις κατατέθηκαν πριν την αναθεώρηση του ΕΠΧΣΑΑ-ΑΠΕ.
Επειδή η παρούσα Ένστασή μας είναι νόμιμη, βάσιμη και αληθής και πρέπει να γίνει δεκτή.