Με ριζικές αλλά απαραίτητες τομές προχωρά η κυβέρνηση τη διοικητική μεταρρύθμιση της χώρας. Θέτοντας ήδη σε δημόσια διαβούλευση το σχετικό νομοσχέδιο αναμένει προτάσεις προς την αρτιότερη υλοποίηση του εγχειρήματος με άξονα το συμφέρον της τοπικής αυτοδιοίκησης σε ένα σύγχρονο και αποτελεσματικό αποκεντρωμένο κράτος.
Σε αυτό το πλαίσιο, οι πολίτες θα πρέπει να προτάξουν την πρόοδο της ευρύτερης περιοχής τους και να υπερβούν τις όποιες «τοπικιστικές προσεγγίσεις» οι οποίες δεν θα απειληθούν από τις παραπάνω μεταρρυθμίσεις αλλά θα ενδυναμωθούν. Λογικές και πρακτικές περιορισμένες στα στενά πλαίσια του ‘μικροπελατειακού συστήματος', -ξεπερασμένες από την πλειονότητα της κοινωνίας- είναι εκτός της κοινωνίας των ενεργών πολιτών, οι οποίοι αντιλαμβάνονται την αναγκαιότητα των αλλαγών. Εξάλλου μέσα από την προτεινόμενη ενίσχυση του τοπικού θα αναδειχθούν περιοχές με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και μνημεία (ιστορικά, πολιτιστικά, φυσικού κάλλους κ.λ.π) και δεν θα υποβαθμιστούν, όπως γίνεται σήμερα σε αρκετές περιπτώσεις.
Η συγχώνευση των 1.034 ΟΤΑ σε λιγότερους από 370 δήμους, οι 13 αιρετές περιφέρειες στη θέση των 76 νομαρχιών και η θεμελίωση 7 Γενικών Διοικήσεων αντί των 13 σημερινών κρατικών περιφερειών στοχεύουν στην ομαλή και αποτελεσματική διάρθρωση της διοίκησης της χώρας. Συγχρόνως, η διοικητική μεταρρύθμιση αποτελεί ουσιαστικό εργαλείο για την αποδοτικότερη οικονομική, κοινωνική και πολιτική λειτουργία της τοπικής κοινωνίας η οποία θα αυτονομηθεί και δεν θα εξαρτάται στενά από το κεντρικό κράτος αλλά θα αξιοποιήσει τις δυνάμεις και τις δυνατότητές της.
Με την μεταρρύθμιση αυτή πραγματοποιείται μια σταδιακή μετάβαση σε συστήματα διοίκησης με άξονα τις αρχές της διακυβέρνησης. Στις σύγχρονες προσεγγίσεις ο όρος "διακυβέρνηση" αποτελεί προτεραιότητα και τεκμηριώνει ακριβώς τη "δύναμη στα χέρια" του τοπικού και περιφερειακού ενώ στοχεύει στην συμπλήρωση των πολιτικών και δράσεων της εκάστοτε κυβέρνησης, με κοινωνική συμμετοχή, με ρόλο σε ενώσεις, φορείς, πολίτες. Και ίσως με αντιπροσωπευτικότερη και πιο δημοκρατική παρουσία τους.
Η τοπική αυτοδιοίκηση, η κοινωνία των πολιτών και κάθε ενεργός πολίτης ξεχωριστά, στο προτεινόμενο διοικητικό μοντέλο αποκτά ισχύ, έχει δυνατότητα να επηρεάσει τις πολιτικές της περιοχής του και αναπτύσσει δυναμική σε σχέση με τις απαιτήσεις προς το κεντρικό κράτος.
Η οικονομική υποστήριξη της μεταρρύθμισης είναι προτεραιότητα και οργανώνεται συστηματικά, μέρα με τη μέρα από το κυβερνητικό επιτελείο, μέσω πηγών χρηματοδότησης (π.χ. μέρος του ΕΣΠΑ), παράλληλα δημιουργούνται τα πλαίσια στελέχωσης (προσωπικό υποστήριξης) καθώς είναι απαραίτητο για το στρατηγικό σχεδιασμό σε μακροπρόθεσμη βάση των παραπάνω (επιχειρησιακό πρόγραμμα στήριξης) και προετοιμάζονται άτομα που έχουν τις τυπικές και ουσιαστικές προϋποθέσεις να αναλάβουν επιτελικό ρόλο.
Το μεγάλο στοίχημα είναι εδώ. Οι πολίτες είναι θετικοί. Απομένει να δούμε τη χώρα μας να αλλάζει...
Σε αυτό το πλαίσιο, οι πολίτες θα πρέπει να προτάξουν την πρόοδο της ευρύτερης περιοχής τους και να υπερβούν τις όποιες «τοπικιστικές προσεγγίσεις» οι οποίες δεν θα απειληθούν από τις παραπάνω μεταρρυθμίσεις αλλά θα ενδυναμωθούν. Λογικές και πρακτικές περιορισμένες στα στενά πλαίσια του ‘μικροπελατειακού συστήματος', -ξεπερασμένες από την πλειονότητα της κοινωνίας- είναι εκτός της κοινωνίας των ενεργών πολιτών, οι οποίοι αντιλαμβάνονται την αναγκαιότητα των αλλαγών. Εξάλλου μέσα από την προτεινόμενη ενίσχυση του τοπικού θα αναδειχθούν περιοχές με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και μνημεία (ιστορικά, πολιτιστικά, φυσικού κάλλους κ.λ.π) και δεν θα υποβαθμιστούν, όπως γίνεται σήμερα σε αρκετές περιπτώσεις.
Η συγχώνευση των 1.034 ΟΤΑ σε λιγότερους από 370 δήμους, οι 13 αιρετές περιφέρειες στη θέση των 76 νομαρχιών και η θεμελίωση 7 Γενικών Διοικήσεων αντί των 13 σημερινών κρατικών περιφερειών στοχεύουν στην ομαλή και αποτελεσματική διάρθρωση της διοίκησης της χώρας. Συγχρόνως, η διοικητική μεταρρύθμιση αποτελεί ουσιαστικό εργαλείο για την αποδοτικότερη οικονομική, κοινωνική και πολιτική λειτουργία της τοπικής κοινωνίας η οποία θα αυτονομηθεί και δεν θα εξαρτάται στενά από το κεντρικό κράτος αλλά θα αξιοποιήσει τις δυνάμεις και τις δυνατότητές της.
Με την μεταρρύθμιση αυτή πραγματοποιείται μια σταδιακή μετάβαση σε συστήματα διοίκησης με άξονα τις αρχές της διακυβέρνησης. Στις σύγχρονες προσεγγίσεις ο όρος "διακυβέρνηση" αποτελεί προτεραιότητα και τεκμηριώνει ακριβώς τη "δύναμη στα χέρια" του τοπικού και περιφερειακού ενώ στοχεύει στην συμπλήρωση των πολιτικών και δράσεων της εκάστοτε κυβέρνησης, με κοινωνική συμμετοχή, με ρόλο σε ενώσεις, φορείς, πολίτες. Και ίσως με αντιπροσωπευτικότερη και πιο δημοκρατική παρουσία τους.
Η τοπική αυτοδιοίκηση, η κοινωνία των πολιτών και κάθε ενεργός πολίτης ξεχωριστά, στο προτεινόμενο διοικητικό μοντέλο αποκτά ισχύ, έχει δυνατότητα να επηρεάσει τις πολιτικές της περιοχής του και αναπτύσσει δυναμική σε σχέση με τις απαιτήσεις προς το κεντρικό κράτος.
Η οικονομική υποστήριξη της μεταρρύθμισης είναι προτεραιότητα και οργανώνεται συστηματικά, μέρα με τη μέρα από το κυβερνητικό επιτελείο, μέσω πηγών χρηματοδότησης (π.χ. μέρος του ΕΣΠΑ), παράλληλα δημιουργούνται τα πλαίσια στελέχωσης (προσωπικό υποστήριξης) καθώς είναι απαραίτητο για το στρατηγικό σχεδιασμό σε μακροπρόθεσμη βάση των παραπάνω (επιχειρησιακό πρόγραμμα στήριξης) και προετοιμάζονται άτομα που έχουν τις τυπικές και ουσιαστικές προϋποθέσεις να αναλάβουν επιτελικό ρόλο.
Το μεγάλο στοίχημα είναι εδώ. Οι πολίτες είναι θετικοί. Απομένει να δούμε τη χώρα μας να αλλάζει...